Jun 032015
 

IMG_1900 A5 DEF copyTrust The Lies | Reykjavik | 2013

Zelf uitgeven van boeken mag dan wel makkelijker zijn zijn dan ooit, maar dan moet je wel geld hebben om dat te kunnen doen. Als je geen dikke spaarrekening hebt of een rijk familielid die je boek wilt financieren, dan kom je al snel uit bij crowdfunding.

Voor mijn boek (NOT) JUST ANTOHER SHOW ben ik me wat meer gaan verdiepen in de mogelijkheden. De basis is vrij simpel en zal bij veel mensen wel bekend zijn: je hebt een project en via een crowdfunding platform ga je op zoek naar mensen die jouw project willen financieren. Tot zover het eenvoudige deel van het verhaal.

Want behalve verschillende vormen van crowdfunding, is er ook nog eens een enorm aanbod van crowdfunding platforms met elk hun eigen crowdfunding modellen, kosten en eisen. Voor een (foto)boek is sponsoring het meest logische, in feite is het een soort voorverkoop. Geïnteresseerden geven je geld in ruil daarvoor ontvangen ze een tegenprestatie, bijvoorbeeld een exemplaar van het boek, eventueel met allerlei extra’s.

Vervolgens moet je gaan uitzoeken welk platform het beste bij jouw project past. Er zijn vele tientallen, zoniet honderden platforms, maar gelukkig kun je een snelle grove schifting maken. Veel van die platforms zijn namelijk gericht op ondernemers en op de non-profitsector. Voor een boek heb je meer aan een platform voor creatieve projecten, en dat aanbod is alweer wat beperkter. En ook binnen deze categorie zijn er verschillende gespecialiseerde platforms, de een is meer gericht op design, de ander op journalistiek, en weer andere op muziek of kunst en cultuur in het algemeen. Die laatste categorie leek mij het meest van toepassing voor mijn project.

Bekende internationale platforms voor creatieve projecten zijn Kickstarter en Indiegogo en websites met een Nederlandse achtergrond zijn Voordekunst en Wayv. Hiermee wordt de keuze al een stuk makkelijker. Een belangrijk selectiemiddel is het model van crowdfunding dat een platform hanteert. In principe heb je twee modellen: All or Nothing, waarbij je het geld alleen daadwerkelijk krijgt als je het doel hebt behaald. Daarnaast heb je het Keep it All model, waarbij je hoe dan ook het geïnvesteerde geld ontvangt, ongeacht of je je doel hebt behaald of niet. Sommige websites bieden een keuzemogelijkheid, maar de meeste sites hebben maar een model. Reden dus om goed na te denken welk model jouw voorkeur heeft.

Voor mij was het belangrijkste dat ik een Nederlands platform wilde gebruiken, omdat mensen dan ook via Ideal kunnen betalen, i.p.v. via creditcard of Paypal. Zowel Voordekunst als Wayv hanteren het All or Nothing model. Daar hoefde ik dus verder niet over na te denken. Vervolgens ben ik gaan rekenen wat de kosten van deze twee crowdfundingplatforms zijn, want crowdfunding levert niet alleen geld op, het kost je ook wat. Voordekunst vraagt een plaatsingsbijdrage van € 100 en rekent een fee van 5% van je doelbedrag. Wayv rekent een launch fee van 5% van het doelbedrag, een succes fee van 2,5% berekend over het daadwerkelijk gerealiseerde en €1,50 per transactie. Deze kosten kun je uiteraard meenemen in je doelbedrag.

De kosten van beide platforms scheelden niet zo gek veel van elkaar, dus op basis daarvan kwam ik niet echt tot een keuze. Ik ben vervolgens maar gaan kijken naar de kwaliteit van de projecten op beide websites en het aantal geslaagde projecten. Al snel kwam ik tot de conclusie dat Voordekunst hogere kwaliteitseisen stelt aan de projecten en dat er via deze site een groter aantal geslaagde financieringen zijn gerealiseerd. Ik had mijn platform gevonden!

Vervolgens heb ik mij aangemeld en is mijn project beoordeeld. ook Voordekunst vond dat mijn project wel geschikt was voor hun site, dus dat was positief. Maar toch ben ik er niet mee doorgegaan… De reden was tweeledig. Ik het positief dat Voordekunst eisen stelt aan de projecten en niet zomaar van alles op hun site knalt. Ze proberen echt de standaard hoog te houden. Maar dat betekent ook meer tijd en energie van mijn kant en die steek ik liever in het maken van het boek dan in het gedoe er omheen. Een andere reden was dat het bedrag dat ik nodig heb om het boek te maken te overzien is. Na wat rekenwerk kwam ik tot de conclusie dat ik het ook zelf kan financieren, aangevuld met wat inkomsten uit de voorverkoop. Dus in plaats van te gaan crowdfunden, heb ik de shop op mijn website ingericht en probeer ik via de voorverkoop alvast wat inkomsten te genereren. Hetzelfde principe en scheelt mij toch een hoop werk en kosten.

Sorry, the comment form is closed at this time.