Jul 102015
 

IMG_2456 A5 DEFTraumahelikopter | Patronaat | Haarlem

Het is heel leuk om een fotoboek te maken en uit te brengen, maar je kunt er wel vanuit gaan dat eigenlijk helemaal niemand op je boek zit te wachten, hoe goed en hoe mooi het boek ook is. Tenzij je Anton Corbijn heet. Het is dus van groot belang om het publiek warm te maken voor je boek, maar hoe doe je dat?

Op papier lijkt het allemaal heel eenvoudig. Je schrijft een paar blogjes, je twittert wat, je stuurt een mailtje naar iedereen die je kent, misschien stuur je nog een persbericht de wereld in en dan maar wachten op de bestellingen die binnenstromen. Of niet. Dat laatste is het meest waarschijnlijk.

Wil je daadwerkelijk je boeken aan de man brengen, dan is het wel handig om wat langer na te denken over hoe je dat gaat doen. De laatste maanden ben ik daar dan ook al mee bezig geweest. Een heel uitgewerkt en doortimmerd plan heb ik (nog) niet, maar wel een paar dingen om mee te beginnen.

Zo heb ik als eerste een lijst met emailadressen opgesteld van mogelijk geïnteresseerde mensen in mijn persoonlijke en zakelijke netwerk. Iedereen op deze lijst wil ik in ieder geval een keer mailen om hen te laten weten dat ik een boek heb gemaakt. Dat ga ik niet in een bulkmail doen, maar ik wil iedereen persoonlijk aanspreken. Ik vind het zelf altijd een beetje onpersoonlijk om van bekenden die me ergens voor uitnodigen of laten weten dat ze iets hebben uitgebracht een algemeen mailtje te krijgen. Aan dat soort mailtjes besteed ik veel minder aandacht dan aan een persoonlijk bericht.

Verder heb ik voor een paar tientjes een stuk of 1500 ansichtkaarten laten maken, die wil ik in Utrecht verspreiden op relevante locaties. Of dat bestellingen gaat opleveren weet ik niet, maar ik hoop er in ieder geval wat naamsbekendheid mee te krijgen.

Verder staat er een persbericht in de steigers om wat media aandacht te genereren. Behalve de meer gebruikelijke media richt ik mij ook op blogs die over fotoboeken schrijven. Zo zijn er wel een aantal (internationale) blogs en platforms die aandacht besteden aan zelf uitgebrachte fotoboeken, hopelijk wordt mijn boek her en der opgepikt in de enorme zee van aanbod. Maar het begin is er, het eerste interview staat al gepland en wie weet volgen er meer.

En er zijn ook nog andere manieren om meer aandacht te krijgen, bijvoorbeeld met een boekpresentatie. Daar ben ik nu mee aan de slag en de vooruitzichten zijn veelbelovend. Het is nog te vroeg om precies te vertellen wat er gaat gebeuren, maar het zou wel eens erg leuk kunnen gaan worden… Binnenkort meer hierover!

Sorry, the comment form is closed at this time.